- کاهش امور اداری در سازمان ها و شرکت های نوپا
- بهبود کیفیت قوانین جدید و موجود
- ترغیب و تقویت سازمان ها در توسعه مسئولیت اجتماعی
- تقویت انگیزه ها و مشوق های اقتصادی شامل تسهیل در سیستم های مالیاتی و کاهش هزینه های غیر دستمزدی نیروی کار
-
-
- ایجاد یک نقطه تعامل یک طرفه و مشوق و انگیزه برای شبکه های حمایت ملی برای سازمان ها
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- تقویت آموزش و پرورش کارآفرینان
- تسهیل انتقال مالکیت ، مدرنیزه کردن ، ضرورت قوانین ورشکستگی و بهبود آنها و پیشرفت و روند ساختاردهی مجدد
- تقویت و گسترش نوآوری و روز آمد کردن شیوه های سازمان کاری
۵- نوآوران
- خدمات حمایت از نوآوری ، انتقال و انتشار تکنولوژی
- رویه های عمومی برای خدمات و محصولات نوآور
- شبکه های ناحیه ای یا گروه های محلی در سطح کشور با درگیر نمودن گسترده آنها
- کاهش هزینه های اداری شرکت ها به ویژه در بنگاه ها و شرکت های نوپا
- بهبود دست یابی به منابع مالی به ویژه وام های خرد و اشکال دیگر از ریسک سرمایه
- حمایت برای گذار از وضعیت های شغلی ،ایجاد تجارت و تحرک جغرافیایی
- پاسخ به نیازهای شغلی ، صلاحیت های کلیدی و نیازمندی های مهارت آینده ، شناخت مؤثر آنها و ارزش گذاری اعتبار و یادگیری رسمی و غیر رسمی (همان منبع)
۲-۱۸ سرمایه اجتماعی
در اینکه سرمایه انسانی در موفقیت یک سازمان و یک ملت اهمیت استراتژیک ویژه ای دارد ، تردیدی نیست ، ولی این سرمایه زمانی از اولویت بالاتری برخوردار است که منسجم و یکپارچه باشد و این یکپارچگی درسایه همبستگی، همکاری، تعاون و اعتماد متقابل به وجود می آید ؛در این صورت است که سرمایه به سرمایه اجتماعی مبدل می شود و این سرمایه است که سینرژی زا است. در غیر این صورت ، سرمایه های انسان حتی اگر درسازمان و یا در کشور ماندگار شوند و فرار نکنند، به قول آقای رابینز، ایجاد سینرژی منفی می کنند. (میرسپاسی،۱۳۸۴ ،۶)
فوکویاما در تعریف سرمایه اجتماعی، آن را مجموعه معینی ازهنجارها یا ارزش های غیررسمی میداند که افراد ، گروهی که همکاری میان آنها مجاز است، در آن سهیم هستند . وی هنجارهای اجتماعی را به دو دسته هنجارهای مولد و هنجارهای غیرمولد تقسیم می کند و تأکید می کند که مشارکت در هنجارهای غیرمولد و ارزش های منفی موجب تولید سرمایه اجتماعی نمی شود. یکی از تعاریف مطرح این است که سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه شده وموجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می شود. براساس این تعریف، مفاهیمی نظیر جامعه مدنی و نهادهای اجتماعی نیز دارای ارتباط مفهومی نزدیک با سرمایه اجتماعی هستند.
(توسلی،۱۳۷۹و۲)
واژه سرمایه دلالت بر این دارد که سرمایه اجتماعی همانند سرمایه انسانی یا سرمایه اقتصادی ماهیتی زاینده و مولد دارد ؛ یعنی ما را قادر می سازد ارزش ایجاد کنیم، کارها را انجام دهیم، به اهدافمان دست یابیم، مأموریت هایمان را در زندگی به اتمام برسانیم وبه سهم خویش به دنیایی که در آن زندگی می کنیم، یاری رسانیم. وقتی می گوییم سرمایه های اجتماعی زاینده و مولد هستند، منظور این است که هیچ کس بدون آن موفق نیست و حتی زنده نمی ماند. (Celman,1996,300)
۲-۱۹ابعاد و مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی
فلورا ابعاد سرمایه اجتماعی را حاصل پدیده های زیر در یک سیستم اجتماعی می داند: اعتماد متقابل؛ تعامل اجتماعی متقابل ؛ گرو ه های اجتماعی؛ احساس هویت جمعی و گروهی ؛ احساس وجود تصویری مشترک از آینده؛ و کار گروهی .
وی سرمایه اجتماعی را در دو بخش زیر بررسی می نماید :
۱- سرمایه اجتماعی درون گروهی
۲- سرمایه اجتماعی بین گروهی
سرمایه اجتماعی درون گروهی شامل تعاملاتی است که دردرون گروه های خاص ایجاد می شود، تمایز قوی بین درون و بیرون گروه گذاشته، تمایل به ممانعت از دخول دیگران (غیر خودی ها) دارد و مایل است همگنی را حفظ نماید . در حالی که سرمایه اجتماعی بین گروهی شامل تعاملات میان گروه های اجتماعی است و به گردهم آوردن مردم از بخش های مختلف اجتماعی تمایل دارد .
در جدول مقایسه بین دو سرمایه اجتماعی مطرح شده را تشریح می نماید :
جدول ۲-۵: سرمایه اجتماعی درون گروهی و بین گروهیسرمایه اجتماعی درون گروهی
سرمایه اجتماعی بین گروهی
- شبکه های بسته و فشرده
- شکاف گسترده میان درونی ها و بیرونی ها
- تمرکز بر روی یک پاسخ گزینه
- شبکه های باز و منعطف
- مرزهای باز و نفوذپذیر
- مشروعیت بخشی به گزینه های مختلف
جدول ۲-۵ سرمایه اجتماعی درون گروهی و بین گروهی (فلورا،۶۴،۱۹۹۹)
آخرین نظرات