سطوح تعالی، سازمانها را در دستیابی به تعالی متمایز میکند و میزان موفّقیّت آنها را در دستیابی به تعالی، نشان میدهد. جایزه ملّی بهرهوری و تعالی سازمانی، دارای سطوح گواهی تعهّد به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیسهای بلورین، سیمین و زرّین است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سازمانهایی که به هر یک از سطوح تعالی دست پیدا کنند، میتوانند از نشان(نشانهای تعالی) مربوط به همان سطح در تبلیغات خود استفاده کنند. دستیابی به هر یک از سطوح فوق به میزان امتیاز کسب شده در ارزیابی بستگی دارد.
سطح تندیس
متقاضیانی که مدل تعالی سازمانی را بطور کامل بکار گرفته و طی دوره عملکرد حداقل ۳ سال اخیر، بهبود مستمر را در فعّالیّتهای خود نشان دادهاند، به شرط کسب حد نصاب تعیین شده که مشروح آن در ادامه میآید، به تندیسهای بلورین، سیمین و زرّین دست خواهند یافت.
حد نصاب دستیابی به تندیسها:
- تنها یک متقاضی که حائز بیشترین امتیاز از بین متقاضیان باشد، مشروط بر اینکه امتیاز کسب شده بیشتر از ۶۵۰ باشد، برنده تندیس زرّین خواهد بود.
- متقاضیانی که امتیاز کسب شده آنها بیش از ۵۵۰ باشد، برنده تندیس سیمین خواهند بود.
- متقاضیانی که امتیاز کسب شده آنها بیش از ۴۵۰ باشد، برنده تندیس بلورین خواهند بود.
سطح تقدیرنامه برای تعالی
به متقاضیانی که با مدیریتی خوب به پیشرفتهایی در جهت تعالی سازمانی نائل شدهاند، به شرط کسب حد نصاب تعیین شده برای این سطح ” تقدیرنامه ” اعطاء میشود.
حد نصاب دستیابی به سطح تقدیرنامه برای تعالی:
با توجّه به دامنه نسبتاً وسیع امتیازها در سطح “تقدیرنامه برای تعالی” و تمایل متقاضیان و ارزیابان برای تفکیک این سطح به دامنههای کوچکتر که نشان دهنده ارتقاء سازمانها باشد، مقرّر شده است امتیاز این سطح خود به سه گروه ۲ ستاره، ۳ ستاره، ۴ ستاره با توجّه به میزان امتیاز کسب شده به شرح زیر تقسیم می شود:
- ۲ ستاره برای امتیاز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰
- ۳ ستاره برای امتیاز بین ۳۵۱ تا ۴۰۰
- ۴ ستاره برای امتیاز بین ۴۰۱ تا ۴۵۰
سطح گواهی تعهّد به تعالی
سازمانهایی که با برنامههای آموزشی و اجرای یکی از فرایندهای خود ارزیابی، در مسیر تعالی گام نهادهاند، میتوانند برای سطح گواهی تعهّد به تعالی تقاضا کنند.
سازمانهای متقاضی دریافت ” گواهی تعهّد به تعالی “، باید ویژگیهای زیر را دارا باشند:
- اجرای یکی از روشهای خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی که به وسیله آن بتوان نقاط قوّت و زمینههای قابل بهبود را استخراج کرد.
- استخراج و اولویّتبندی برنامههای بهبود
- به اجرا گذاردن برنامههای بهبود
- در مجموع در شرکت متقاضی باید حداقل در سطح مدیران ارشد و میانی آشنایی کاملی با مدل، مفاهیم و معیارهای آن وجود داشته باشد و برای این منظور یک نفر از مدیران ارشد را به عنوان مدیر تعالی سازمانی منصوب و دورههای آموزشی مرتبط با مدل تعالی سازمانی را برگزار کرده باشد و تعهّد رهبران شرکت به اجرای برنامههای بهبود و انجام خود ارزیابیهای دورهای در چارچوب مدل تعالی سازمانی مشهود باشد.(سازمان مدیریت صنعتی)
۲-۳-۱۱ سطوح تعالی در جایزه EFQM
بالاترین سطح جوائز یعنی “برنده جایزه” (Award Winner )به سازمان هائی اعطاء می گردد که هیئت داوران عملکرد آنها را عالی و مستمر در کلیّه زمینه ها و سیستم مدیریت آنها را بسیار موثّر و کارا و مستمراً در حال بهبود تشخیص دهد. برندگان این جایزه الگو و نمونه زنده ای از تمامی ابعاد مدل تعالی EFQM محسوب می شوند.(EQA) یک متقاضی که حایز بیشترین امتیاز از بین متقاضیان باشد مشروط بر اینکه امتیاز کسب شده بیشتر از ۷۰۰ باشد.
هیئت داوران و تیم های ارزیابی سازمان هائی که به مرحله نهائی اعطای جایزه رسیده اند را با مفاهیم بنیادین هشتگانه EFQM محک می زنند. هرگاه هر یک از این مفاهیم بنیادین به طور بارزی در سازمانی مشاهده و تاثیر آن در حصول نتایج عالی و مستمر قابل اثبات باشد، به این سازمان یک “جایزه” (Prize) اعطا می گردد. حداکثر سه متقاضی که بعد از مقامEQA Winnerحایز بیشترین امتیاز از بین متقاضیان باشد،مشروط بر اینکه امتیاز کسب شده آنها بیشتر از ۶۰۰باشد.
سازمان های فینالیست سطح بالائی از بلوغ را در وجوه مختلفی از رویکرد هایشان و در جاری سازی استراتژی و حصول نتایج مطلوب در کلیه زمینه های مدل تعالی EFQM به طور مستمر بروز می دهند. شناخته شدن به عنوان فینالیست جایزه تعالی EFQM مویّد این است که این سازمان الگو و منبع الهامی برای سایر سازمان ها به حساب می آید.EQA Finalist حداکثر۵ متقاضی که بعد از مقام prize winner حایز بیشترین امتیاز از بین متقاضیان باشند مشروط بر اینکه امتیاز کسب شده آنها بیشتر از۵۰۰باشد.
Commited excellenceحداکثر ده متقاضی که امتیاز آنها بالاتر از ۴۰۰ باشد.
Committed to excellenceمحدودیت تعداد ندارد و فاقد امتیاز می باشد.
(فردی،۱۳۸۷)
تحقیقات انجام شده
۲-۴ معرفی چکیده هر یک از تحقیقات مرتبط
در این بخش سعی شده است به نتایج برخی از جدیدترین پژوهشهای صورت گرفته در زمینه
ارزیابی عملکرد بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM در داخل و خارج کشور به صورت اجمالی اشاره شود.
مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایران
در سال ۱۳۸۸ بی
ک زاده و بهبودی پژوهشی با عنوان بررسی میزان مشتری محور بودن بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM (مطالعه موردی: شعب مؤسّسه مالی و اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی) انجام داده اند. هدف از این تحقیق تعیین میزان مشتری محور بودن مؤسّسه مالی و اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی است. در این پژوهش از شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM استفاده شده و دارای یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی است. جامعه آماری این تحقیق کلیّه مشتریان شعب تابعه مؤسّسه در استان آذربایجان شرقی و نمونه آماری، بر اساس رابطه کوکران ۳۸۵ نفر از مشتریان می باشد که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطّلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بوده که شامل ۳۰ سوال می باشد و برای برآورد پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن ۰٫۹۴۹ به دست آمد. مقدار این آماره نشان می دهدکه اوّلا” سوالات پرسشنامه همبستگی بالایی با یکدیگر دارند و ثانیا” پرسشنامه تحقیق، از پایایی بالایی برخوردارمی باشد.
برای تجزیه و تحلیل داده های آماری به دست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده های آماری از روش های آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه ها از آزمون t تک گروهی استفاده گردیده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین مشتری محور بودن مؤسّسه مالی و اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی در وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد و مؤسّسه ۷۷٫۹۸ درصد از نمره کل وضعیّت مطلوب را کسب نموده است.نهایتا تاکید بر معیار نتایج مشتریان و راهکارهایی ارائه شد.(بیک زاده ، بهبودی،۱۳۸۸)
- پایان نامه ای در سال ۱۳۸۷ توسط دانش پژوه با عنوان بررسی و تحلیل عملکرد بانک سپه از طریق خود ارزیابی بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM انجام شد. هدف از تحقیق برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسایل و مشکلات موجود در بانک سپه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها پس از محاسبه امتیاز هر یک از حوزه های مدل بر اساس الگوی امتیاز دهی RADAR بوده و این مدل بیان می دارد که سازمان برای رسیدن به نتایج مورد نظر باید برنامه و رویکرد مناسبی داشته باشد که در ارکان سازمان تسرّی داده شده و به اجرا درآید و در نهایت عملکرد سازمان نسبت به برنامه باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم بازنگری گردد.(دانش پژوه،۱۳۸۷)
پژوهشی با عنوان تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیّت در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بهره گرفتن از مدل EFQM توسط صفاییان و همکاران در سال ۱۳۹۰ انجام شده است. موضوع این تحقیق تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیّت بر اساس مدل EFQM و تعیین راهکارهای لازم به منظور دستیابی به حالت مطلوب در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بود. هدف از این تحقیق تعیین امتیاز بر اساس مدل EFQM و تشخیص نقاط ضعف و ارائه راه حلهایی برای رفع نقاط ضعف این شرکت بود. جامعه آماری، شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بوده و روش انتخاب نمونه ها، نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده بود. اطّلاعات توسط پرسشنامه ها جمع آوری و در جدول مربوطه طبقه بندی شد و با بهره گرفتن از روش های آماری مناسب (توصیفی و استنباطی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن بود که در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، اصول مدل EFQM تا حدی مورد توجّه قرار گرفته است ولی برای توسعه و بهبود امتیاز شرکت راهکارهایی قابل ارائه است.(صفاییان،دانایی و رحمانی،۱۳۹۰)
در سال ۱۳۸۵ تحقیقی تحت عنوان ارائه مدل علّی و معلولی با تمرکز بر محور مشتری گرایی در چارچوب مدل EFQM توسط رضایی انجام گرفته است. هدف از این تحقیق آنالیز ساختار علّی و معلولی برای معیار رضایت مشتری در مدل تعالی EFQM بر مبنای ملاحظات تئوریک ناشی از زیر معیارهای مدل و ناشی از سه مدل مشهور رضایت مشتری در سطح جهان می باشد. با بررسی سه مدل مشهور رضایت مشتری (مدل های مزبور شامل شاخص رضایت مشتری اروپا (ECSI)، مدل شاخص رضایت مشتری آمریکا (ACSI) و مدل رضایت مشتری کریستنسن و مارتنسن می باشد.) ملاحظه می گردد هر سه مدل فوق الذّکر رضایت مشتری مدل علّی معلولی مشابهی را برای معیار نتایج مشتری مدل تعالی کیفیّت اروپا ارائه می کنند و پیرامون این موضوع هر سه مدل مزبور همگرایی دارند. با توجّه به مدل های فوق الذّکر معیارفرآیندها (معیار ۵)، معیار نتایج جامعه (معیار۸)، معیار نتایج پرسنل (معیار ۷) و معیار مشارکت ها و منابع (معیار ۴) بر معیار رضایت مشتری (معیار ۶) موثّر بوده و معیار رضایت مشتری بر معیار نتایج کلیدی عملکرد (معیار ۹) موثّر می باشد.(رضایی ، شکاری،۱۳۸۵)
آخرین نظرات