– جوینر[۵] در سال ۲۰۰۷ پژوهشی با عنوان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد ، نقش حمایت سازمان و حمایت از همکار انجام داد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد شرکت وجود دارد. همچنین حمایت سازمانی و حمایت همکاران نقش تعدیلی بین رابطه مدیریت کیفیت جامع و عملکرد دارند.
– او و همکاران (۲۰۰۶)به بررسی اثر مدیریت کیفیت بر عملکرد کسب وکار در صنایع تایوان پرداختهاند و تجزیه و تحلیل داده های شرکت های بزرگ وکوچک نشان دهنده رابطه ای بین مدیریت کیفیت و عملکرد کسب وکار از طریق اثرات مستقیم و غیر مستقیم هفت مفهوم مدیریت کیفیت بر سه سطح مختلف عملکرد کسب وکار است.
– پراژوگو و همکاران[۶] در سال ۲۰۰۶ پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین استراتژی سازمان، مدیریت کیفیت جامع(TQM) و عملکرد سازمان با تأکید بر نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع انجام دادند. این مطالعه به بررسی رابطه استراتژی سازمان و عملکرد سازمان و مدیریت کیفیت جامع(TQM) به عنوان میانجی میپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که رابطه مثبت و معناداری بین استراتژی سازمان، مدیریت کیفیت جامع(TQM) وجود دارد. همچنین بین مدیریت کیفیت جامع(TQM) و کیفیت محصول رابطه معناداری وجود دارد. بین مدیریت کیفیت جامع(TQM) و نوآوری محصول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت کیفیت جامع(TQM) و نوآوری روند رابطه معناداری وجود دارد. درنهایت بین مدیریت کیفیت جامع(TQM) و سه معیار عملکرد رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با وجود مدیریت کیفیت جامع(TQM) میتوان به سطح بالایی از عملکرد دست یافت.
.
جدول ۲-۱٫(خلاصه ای از مطالعات پیشینه های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق)
ردیف
نام مقاله
خلاصه کار انجام شده
سال انتشار
نویسندگان
مجله
۱
شناسایی عوامل
کلیدی مؤثر
براجرای سیستم
کیفیت
خدمات درسازمانها
در این رابطه به تعداد ۳۱ منبع در دسترس ومرتبط، مورد بررسی قرار گرفته اند که به تعداد ۱۸ مورد به عنوان عوامل بازدارنده در ارائه خدمات کیفی شناسایی شده اند. از جمله: قابلیت اعتبار، مناسب(بجابودن)، دردسترس بودن، (خوشایندبرای استفاده)، انتخاب، هزینه، محیط، کیفیت تعامل، همدلی، قابلت اعتماد،نحوه ارائه خدمات، کیفیت خدمات، محل دریافت خدمات، خدمات پس ازفروش، . . . این میتواند از منبع اطلاعاتی و راهنمایی باشد برای ذینفعان (مدیران، سهامداران، محققان)، تا در تصمیم گیری هایشان مؤثر تر و موفق تر باشند تا برای باقی ماندن درعرصه رقابت و کسب مزیت نسبی پیروز شوند.
۲
عوامل مؤثر بر افزایش
کیفیت آموزشی
دوره های کارشناسی ارشد
دانشگاه آزاد دانشکده
علوم تربیتی
پژوهش حاضر حاکی از آن است که برخی از این عوامل عبارتند از: شیوه تدریس استادان، آموزش و پژوهش، تکنولوژی های نوین و توسعه حرفه ای استادان. روشن است که تنها شناسایی این عوامل کافی نیست، بلکه باید به سازماندهی آن ها با توجه به تشخیص وضعیتشان در کیفیت آموزش دانشگاهی نیز توجه نمود.
۳
جایگاه مشارکت در
ارتقای کیفیت خدمات
: پارادایم نوین در تعامل
سازمان – مشتری
نتایج حاصل نشان داد، از دیدگاه هر دو گروه، ارباب رجوع با ارائه منابع سه گانه و تعامل مثبت با یکدیگر، در ارتقای کیفیت خدمات نقش دارند. همچنین یافته ها نشان داد، در هر چهار بعد، شکاف معنی داری بین انتظارات سازمان و عملکرد واقعی ارباب رجوع وجود دارد.
۴
مدل عوامل مؤثر بر
کیفیت خدمات
بانکی
در نتیجه نه عامل به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی شناسایی شد. این نه عامل به ترتیب اهمیت عبارت اند از ۱٫ رفتار کارکنان ؛ ۲٫ شایستگی و مهارت کارکنان ؛ ۳٫ نوآوری در خدمات بانکی ؛
۴٫سود و تسهیلات؛ ۵٫ نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات بانکی؛ ۶٫ امکانات فیزیکی بانک؛ ۷٫ قابلیت اعتماد ؛ ۸٫ تنوع در خدمات و ۹٫ سهولت در خدمات.
در نتیجه نه عامل به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی شناسایی شد. این نه عامل به ترتیب اهمیت عبارت اند از ۱٫ رفتار کارکنان ؛ ۲٫ شایستگی و مهارت کارکنان ؛ ۳٫ نوآوری در خدمات بانکی ؛
۴٫سود و تسهیلات؛ ۵٫ نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات بانکی؛ ۶٫ امکانات فیزیکی بانک؛ ۷٫ قابلیت اعتماد ؛ ۸٫ تنوع در خدمات و ۹٫ سهولت در خدمات.
۱۳۸۹
حسینی و قادری
چشم انداز
مدیریت
نتایج آزمونها نشان داد که سه شاخص آموزش، مشارکت و خلاقیت در جامعه مورد تحقیق با بهره وری کارکنان رابطه مستقیم دارند و نتیجه نهایی وجود رابطه بین سیستم مدیریت کیفیت و بهره وری کارکنان را مورد تأیید قرار داد.
۱۳۸۸
عباسیان امیری
اولین همایش ملی
راهکارهای نوین تامین،
نگهداشت، انتقال و
توزیع فراورده های
نفتی
نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهنده اهمیت به کارگیری ابزارهای بهبود کیفیت و ارتقاء بهره وری و تاثیر آن بر بهبود وضعیت کیفیت فرآیندها و بهبود شاخص های بهره وری میباشد. در نتیجه باید زمینههای لازم برای اجرا و پیاده سازی این تکنیک های نوین با هدف افزایش بهره وری و نهایتاًً بهبود مستمر وضعیت کیفی در فضای کارخانهها صنعتی کشور فراهم گردد.
۱۳۸۷
معمایی
پایاننامه
کارشناسی ارشد
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین آموزش و بهره وری نیروی کار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مهارت های فنی و وظیفه ای بر بهره وری نیروی کار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط رابطه معناداری وجود دارد.
۱۳۸۶
شفیع خانی
پایاننامه
کارشناسی ارشد
به این نتایج دست یافتند که با اجرای روش مدیریت کیفیت جامع تغییرات مثبتی در فرهنگ سازمانی،کار تیمی،فرایند گرایی ورضایت مشتری ایجاد گردیده است.
۱۳۸۳
حمیدی وطبیبی
مجله علمی
دانشگاه علوم
گزشکی وخدمات
درمانی همدان
به این نتیجه رسیدند که مشکلات ساختاری، مشکلات فرایندی،راهبردی ،ارزیابی و پایش عملکرد ونیروی انسانی جز عوامل مؤثر در عدم اجرا مدیریت کیفیت است و برای مشکلات فوق راهکار های از قبیل تغییر فرهنگ،تعهد مدیریت، نگرش رهبری خوب،پیشگیری و ارتقا مستمر ارائه کردهاند.
۱۳۸۲
درگاهی
ورضائیان
پایان نامه
کارشناسی ارشد
۱۰
عنوان بررسی رابطه
مدیریت کیفیت جامع
(TQM) وعملکرد
شرکتهای پایدار
آخرین نظرات