۹۹۹/۱۰
۰۰۰/۰
۸
با توجه به مقدار کای دو و سطح معنی داری که در جدول فوق آورده شده است می توان گفت که نتایج مربوط به سطح اشتغال و بیکاری در حرفه های مختلف(جدول ۴-۱۵) در زندان معنی دار بوده و در نتیجه فرضیه فوق تایید می گردد و بنابراین نوع حرفه با اشتغال زندانیان آزاد شده بستگی داشته و این بستگی در رشته برق ساختمان بیشتر بوده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۳-۲-۲- آزمون فرضیه دوم
“ مدت زمان آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال زندانیان آزاد شده موثر است، به بیان دیگر در مدت زمان آموزش افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد “
از طریق آزمون پارامتری t با دو نمونه مستقل به آزمون این سئوالها پرداختیم. دلیل استفاده از این آزمون، از یک طرف به خاطر مقیاس فاصلهای شاخص مدت زمان و از طرف دیگر به خاطر وجود دو گروه زندانی آزاد شده (بیکار و شاغل) میباشد.
برای آزمون سئوال تفاوت میزان مدت زمان آموزش در بین زندانیان آزاد شده ای که پس از زندان شاغل شده اند یا بیکار مانده اند, آزمون t اجرا شد:
جدول زیر نتایج حاصل از آزمون تفاوت میزان مدت آموزش مهارت های فتی و حرفه ای در زندان در بین زندانیان آزاد شده ای که پس از آزادی شاغل شده اند و بیکار مانده اند را نشان می دهد:
جدول ۴-۱۶- نتایج حاصل از آزمون t جهت بررسی تفاوت میانگین مدت آموزش در بین دو گروه شاغل و بیکار
شاخصها
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف
معیار
اختلاف میانگین
مقدار t
درجه
آزادی
سطح معنیداری
درک مددجو از محتوای آموزش
شاغل
۶۹
۰۲۹۰/۲۳
۹۸۵۲۳/۸
۴۵۷۵۶/۶
۹۱۴/۵
۱۵۸
۰۰۰/۰
بیکار
۹۱
۵۷۱۴/۱۶
۵۹۷۴۵/۴
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود میانگین مدت زمان آموزش در بین زندانیانی که پس از آزادی شاغل شده اند حدود ۰۲۹۰/۲۳ و این میانگین در بین زندانیانی که پس از آزادی بیکار مانده اند ۵۷۱۴/۱۶ بوده و اختلاف میانگین این دو گروه برابر ۴۵۷۵۶/۶ می باشد. برای اینکه بفهمیم این اختلاف میانگین دو گروه از نظر مدت زمان آموزش از لحاظ آماری معنادار است یا نه به مقدار t و سطح معناداری نگاه می کنیم. با توجه به مقدار t محاسبه شده(برابر با ۹۱۴/۵) و سطح معناداری(۰۰۰/۰=a ) می توان گفت که این تفاوت از نظر آماری معنی دار است. در نتیجه فرضیه اول تحقیق مورد تایید قرار گرفته و با ۹۹ درصد اطمینان می توان گفت اختلاف میانگین مدت زمان آموزش در بین دو گروه یاد شده از لحاظ آماری معنادار بوده و در نتیجه زندانیانی که تحت آموزش بیشتر و منظم تری از نظر زمانی قرار گرفته اند پس از آزادی توانسته اند شغلی برای خود دست و پا نمایند. در نتیجه می توان گفت که هر چه کلاس های آموزش فنی و حرفه ای در زندان از نظم و انضباط بهتری و ساعات کلاس ها افزایش یابد می توان انتظار داشت که زندانیان پس از آزادی بیشتر جذب بازار کار شوند.
۴-۳-۲-۳- آزمون فرضیه سوم
آخرین نظرات