جامعه آماری
جامعه آماری مربوط به این تحقیق شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد که شرایط زیر را دارا باشند:
۱) سهام شرکت از سال ۸۸ تا ۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده باشد.
۲) نماد معاملاتی شرکت به تابلوی غیررسمی منتقل نشده باشد.
۳) نماد معاملاتی شرکت فعال و برای حداقل یک بار در سال معامله شده باشد.
۴) سال مالی شرکت به پایان اسفندماه ختم شود و در دوره مورد مطالعه تغییر سال مالی نداده باشد.
۵) اطلاعات مالی شرکت در دوره مورد مطالعه در دسترس باشد.
۶) شرکت باید در گروه شرکتهای واسطهگری مالی نباشد.
جدول(۱-۳) ، داده ها و اطلاعات موجود در بورس را طی سالهای ۸۸ الی ۹۲ نشان میدهد.
تعداد شرکت های که در سال های ۱۳۸۸الی۱۳۹۲ در بورس حضور داشته اند.
۵۳۵ شرکت
تعداد شرکت هایی که جزء شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها نبوده اند.
۳۵۸ شرکت
تعداد شرکت هایی که سال مالی آن ها منتهی به پایان اسفند میباشد
۲۲۵ شرکت
تعداد شرکت هایی که نماد معاملاتی آن ها بیش از ۴ ماه متوقف نبوده است.
۱۷۲ شرکت
تعداد شرکت هایی که اطلاعات آن ها برای کل دوره تحقیق در دسترس میباشد.
۱۱۰ شرکت
تعداد شرکت های جامعه آماری
۱۱۰ شرکت
جدول (۱-۳): نحوه انتخاب و استخراج جامعه
نمونه آماری
شرکتهایی که اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه متغیرهای تحقیق را ارائه ننمودهاند، از جامعه مطالعاتی حذف و در نهایت ۱۱۰ شرکت به عنوان جامعه مطالعاتی تحقیق برای یک دوره ۵ ساله انتخاب شدند. سپس با توجه به جدول مورگان، نمونه مورد نظر ۸۶ شرکت میباشد که با بهره گرفتن از روش تصادفی ساده، نمونه تحقیق را به دست آوردیم.
بنابرین حجم نهایی نمونه ۴۳۰ سال-شرکت میباشد که به عنوان داده ها در آزمون فرضیهها استفاده شدهاند.
حجم نمونه و کفایت آن
حجم نمونه مورد نظر با بهره گرفتن از جدول مورگان به دست آمده است. جدولی که به نام جدول مورگان معروف است یکی از پرکاربردترین روشها برای محاسبه حجم نمونه آماری است. جدول مورگان در واقع حاصل زحماتی است که Robert v. Krejcie و Daryle w. Morgan کشیدهاند و به ازای مقادیر مختلف از اندازه های جامعه با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه را برآورد کردهاند.
روش نمونهگیری و دلیل انتخاب
روش نمونهگیری در این تحقیق تصادفی ساده میباشد. بدین صورت که شرکتهای مورد نظر در جامعه آماری را کد گذاری کرده سپس با بهره گرفتن از قرعهکشی نمونه مورد نظر را به دست آوردیم. دلیل انتخاب این روش نمونهگیری ساده بودن آن میباشد.
روش گردآوری داده ها
-
- مطالعه کتابخانهای، که برای گردآوری داده ها پیرامون مبانی نظری و پیشینه این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.
-
- کاوش اینترنتی، که برای گردآوری داده های مربوط به سوابق گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.
- مطالعه اسناد و مدارک،با توجه به نوع طرح تحقیق، بر اساس عملکردهای گذشته داده ها را جمع آوری خواهد کرد.
ابزار گردآوری داده ها
از فیش و جدول خلاصه، جهت طبقهبندی و تعیین متغیرهای مورد بررسی، استفاده شده است.
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
روشهای آماری
-
- آمار توصیفی: از روشهای محاسبه میانگین، واریانس،انحراف معیار و استفاده از جدول تلخیص و طبقهبندی و نمودارهای گرافیکی(نمودارهای میله ای،خطی،هیستوگرام و…)
- روشهای تحلیل پیشفرضها:
-
- برای ارزیابی نرمال بودن توزیع Xو توزیع Y (متغیر مستقل و وابسته) از آزمون کلموگوروف- اسمیرنوف(KS) استفاده شده است.
-
- برای انتخاب بین روشهای داده های تابلویی و داده های تلفیقی، از آزمون F لیمر استفاده شده است.
-
- از آماره آزمون هاسمن برای تشخیص ثابت یا تصادفی بودن تفاوتهای واحدهای مقطعی استفاده شده است.
- برای بررسی و کشف ناهمسانی واریانسها از آزمون وایت استفاده شده است.
-
- برای تحلیل روابط بین متغیرها از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است.
- برای تعمیم پارامترها به جامعه موردنظر در مدل و جهت تعیین روابط از آماره t و آماره F استفاده مینماییم.
مدل تحقیق
مدل مفهومی تحقیق
متغیر کنترلی
اندازه شرکت
متغیر کنترلی
اهرم مالی
فشردگی سرمایه
(متغیر مستقل)
نوسان پذیری سود
(متغیر وابسته)
سهم بازار
(متغیر مستقل)
مدل ریاضی تحقیق
Y=F()
تعریف متغیرها
-
- Y: نوسانپذیری سود
-
- : سهم بازار
-
- : فشردگی سرمایه
-
- : اندازه شرکت
- : اهرم مالی
نحوه اندازهگیری متغیرها:
- نوسانپذیری سود : عبارت از انحراف معیار سود عملیاتی تقسیم بر میانگین کل داراییها در پنج سال متوالی آخر، شامل سود سال مورد محاسبه در شرکت مورد نظر و سود چهار سال ماقبل است. علت استفاده از سود عملیاتی سهولت در جمع آوری اطلاعات است.
Y =
- : سهم بازار :سهم بازار به صورت نسبت بین فروش سالانه شرکت و فروش سالانه صنعت اندازهگیری میشود.
=
- = فشردگی سرمایه به صورت نسبت بین کل هزینه استهلاک داراییها و فروش خالص شرکت اندازهگیری میشود.
=
- = اندازه شرکت: در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻧﺪازه ﻣﻌﺎدل ﻟﮕﺎرﻳﺘﻢ ﻃﺒﻴﻌﻲ ارزش ﺑﺎزار شرکت ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻟﮕﺎرﻳﺘﻢ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺣﺎﺻﻠﻀﺮب ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم در ﺟﺮﻳﺎن شرکت در ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎزار ﺳﻬﺎم در ﭘﺎﻳﺎن دوره ﻣﺎﻟﻲ، ﻣﻌﺮف اﻧﺪازه شرکت اﺳﺖ.
=LN(MVit)
که در آن:
MVit: ارزش ﺑﺎزار
-
- SFAC.1 ↑
-
- Estern ↑
-
- Benet ↑
-
- – Forecasting, Prediction ↑
-
- – Forecast ↑
-
- Herfindahl – Hirshman Index ↑
-
- Kay – Hannah Indices ↑
آخرین نظرات