حسابرسان کامپیوتری باید در حسابرسی اداره پروژه سروکار داشته باشند.هدف از این نقش آن است که ایده هدفمندی به اداره پروژه و ارزیابی مستقل ‌و جداگانه به مدیر عامل ارائه دهد که این سیستم مناسبی برای مدیریت پروزه به حساب می‌آید.

۲-۷-۳مراحل رسیدگی به سیستم­های کامپیوتری:

رسیدگی به سیستم­های کامپیوتری شامل مطالعه وارزیابی کنترل­های داخلی سیستم­های مزبوراست. این کنترل­ها به دو گروه تقسیم می شود:

۲-۷-۴کنترل­های عمومی : این گروه کنترل­ها شامل کنترل­های مربوط به عملیات ‌و حفاظت دارایی­ ها وکنترل­های مشترک سیستم­های کاربردی مرکزی خدمات کامپیوتری است.

۲-۷-۵کنترل­های کاربردی :این گروه کنترل­ها شامل کنترل­های اختصاصی مربوط به هر یک ازسیستم­های کاربردی کامپیوتری است .چون کنترل­های عمومی ‌بر کنترل­های کاربردی تاثیر دارد حتی اگرقرار باشد فقط کنترل­های یک کاربرد خاص مورد رسیدگی وارزیابی قرارگیرد باید علاوه ‌بر کنترل­های کاربردی ، کنترل­های عمومی نیزمطالعه وارزیابی شود.

ارزیابی کنترل­های حسابداری سیستم­های کامپیوتری عموماً شامل مراحل زیر می‌باشد:

۱- مرحله مقدماتی بررسی :

برای شناخت کلی سیستم­ها وکنترل­های داخلی مربوط به مرکزوسیستم­های کاربردی می‌باشد.

۲- مرحله تکمیل بررسی :

این مرحله مربوط به مشخص نمودن کنترل­های اساسی می‌باشد.

۳- آزمون رعایت کنترل­ها:

این مرحله مربوط به ارزیابی نحوه اجرای کنترل­های مورد نظر و پیش‌بینی شده در سیستم می‌باشد.

۴- ارزیابی کنترل­ها:

برای تعیین میزان قابلیت اتکا بر کنترل­های موجود و همچنین ارزیابی میزان اعتباراطلاعات کنترل­های مورد ارزیابی­ قرار گیرد.

حسابرسان پس از ارزیابی کنترل های سیستم های کاربردی با توجه به نتایج حاصل کار رسیدگی را به طورعادی برای حسابرسی صورت های مالی انجام می‌دهند.

۲-۲-۸تأمین نیروی انسانی متخصص

مؤسسات حسابرسی جهت تأمین نیروی انسانی،از راهکارهای زیر استفاده می‌کنند :

۱-آموزش کامپیوتر اعم از سخت افزار و نرم افزار به کارشناسان مالی:

در این روش کارشناسان مالی را انتخاب وبه شکل دوره های کوتاه مدت مسائل کامپیوتری را اموزش می‌دهیم.ایراد اساسی این روش آن است که مسائل سیستم های نرم افزاربسیار پیچیده بوده وکارشناسان مالی نمی توانند درحدنیازشان مسائل را یاد بگیرند.

مزیت اصلی این روش همان هدف حسابرسی، یعنی اظهار نظر در خصوص صورت­های مالی می‌باشد، که تنها از عهده کارشناسان مالی برمی آید.

۲-انتخاب متخصصان کامپیوتری وآموزش مسائل مالی به متخصصان فوق:

ایراد این روش در آن است که مسائل مالی خصوصاًً اصول واستاندارد­های حسابداری ‌و حسابرسی بسیارحجیم وفنی بوده وکارشناسان کامپیوتری نمی توانند درحد نیازشان مسائل مالی را یاد بگیرند.

مهم ترین مزیت این روش درآن است که این متخصصان به ریزه کاری­های طراحی سیستم آشنا بوده وهمچنین به کارشناسان مالی در استفاده ازکامپیوتر به ‌عنوان ابزار می‌توانند کمک نمایند.

۳-آموزش هم­زمان مسائل مالی وسیستم­های کامپیوتری به افراد می‌باشد:

مزیت این روش،آشنایی کارشناسان به هر ۲علم حسابداری و کامپیوتری می‌باشد.ایراد اساسی این روش اولاً مدت زمان مورد نیاز(حداقل ۶ سال) جهت آموزش این نیروی انسانی می‌باشد (بلند مدت است).ثانیاًً هزینه آن برای مؤسسات کوچک بسیار بالا می‌باشد ثالثاً تضمینی برای ادامه همکاری افراد آموزش­داده با مؤسسات در آن آموزش دیده اند، وجود ندارد.درایران تنها سازمان حسابرسی به صورت نسبی از این روش استفاده می‌کند و یک گروه تخصصی حسابرسی سیستم­ها را دارد.به طور کلی قبل ‌از شروع عملیات اجرایی حسابرسی لازم است کنترل­های داخلی به شرح زیر مورد بررسی قرار گیرد:

الف)میزان وجود کنترل­های داخلی ،(سئوال این است که آیا کنترل­های داخلی مناسب به میزان کافی وجود دارد؟

ب)میزان اجرای کنترل­های داخلی موجود،( این است که آیا کنترل­های داخلی موجود به طور مناسب اجرا می شود؟

انواع روش­های طبقه بندی کنترل­های داخلی حسابرس می بایست کنترل­های داخلی را برحسب نیاز خود طبقه بندی وفقط کنترل­هایی که درحیطه حسابرسی می‌باشد مورد بررسی قرار دهد. (کنترل­هائی که مربوط به اعتباردهی به صورت­های مالی باشد)

الف)طبقه بندی کنترل­ها به کنترل­های حسابداری وکنترل­های اداری

کنترل­های حسابداری : همیشه جزو کنترل­های حسابرسی صورت­های مالی بوده وحسابرس ملزم به شناسایی این کنترل­ها می‌باشد.این کنترل­ها عمدتاً شامل حفاظت از دارایی­ ها و قابلیت اطمینان صورت­های مالی می‌باشد.

۲-۸-۱ کنترل­های اداری :

به کنترل های اطلاق می شود که مربوط به کارایی و بهبود مدیریتی (عملیاتی)مورد بررسی قرارمیگیرد و صرفاٌ زمانی مورد بررسی قرارمی گیرد که بر کنترل‌های حسابداری اثرگذار باشد.

ب(طبقه بندی کنترل­های داخلی به کنترل­های عمومی وکاربردی:

۲-۸-۲ کنترل عمومی:

به کنترل­هایی اطلاق می شود که مربوط به ایجاد،نگهداشت واجرای سیستم های کاربردی می‌باشد.برای وجود کنترل­های کاربردی وجود سیستم های کنترل­های عمومی لازم می‌باشد.

۲-۸-۳ کنترل­های کاربردی:

به کنترل­هایی اطلاق مشود که برحسب هرواحد یا قسمت سازمانی وجهت انجام عملیات خاصی وجود دارد .مانند کنترل­های داخلی مربوط به فروش،کنترل­های داخلی مربوط به حقوق ودستمزد.

ج)طبقه ­بندی کنترل­های داخلی به نحوه ایجاد سیستم­های کاربردی ،کنترل­های مرحله اجراء ونهایتاً کنترل­های مربوط به ایمنی و حفاظت از سیستم می‌باشد:

کنترل­های مرحله ایجاد سیستم­های کاربردی عبارت ازکنترل­هایی است که درمراحل طراحی و پیاده سازی سیستم برقرار می‌گردد.

‌در کنترل­های مرحله اجراء مهم ترین هدف حسابرسی اطمینان ازپردازش کامل وصحیح اطلاعات ورودی معتبروهمچنین مجوزاعتباراطلاعات ورودی به سیستم می‌باشد.

در کنترل­های اجرایی، مهمترین هدف حسابرسی علاوه بر مطمئن بودن از اعتباراطلاعات ورودی،پردازش صحیح وارائه گزارشات خروجی قابل استفاده نیز می‌باشد.(گزارشات مورد نیاز و مطابق با عملکرد واقعی)

کنترل­های حفاظت ‌و ایمنی، به کنترل­هایی اطلاق می شود که هدف اطمینان یافتن ازنگهداری صحیح واصولی از اطلاعات وگزارش­ها می‌باشد.(این کنترل عمدتاًً جزو کنترل­های اداری طبقه ­بندی می شود)

د)طبقه ­بندی کنترل­ها به کنترل­های پیشگیرانه،کنترل­های یابنده، کنترل­های اصلاحی در بعضی ازسیستم­های کامپیوتری سیستم می‌تواند ‌از ورود اطلاعات غیرمعتبر جلوگیری نماید که ازنظرکنترل­ها به کنترل پیشگیرانه مشهور می‌باشد.

کنترل­های یابنده به کنترل­هایی اطلاق می شود که می‌تواند اطلاعات اشتباه وبدون اعتباررا بعدازثبت، جستجو نموده و به اطلاع کاربر برساند.

کنترل­های اصلاحی به کنترل­هایی اطلاق می شود که سیستم جهت اصلاح اشتباهات می بایست برقرارنماید.

اهداف اساسی کنترل­های حسابداری و بررسی موارد کاربرد آن در بررسی سیستم‌های کامپیوتری به شرح زیر است :

۱٫تفکیک وظایف کارکنان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...