}
private void CompareScenarios()
{
//To-DO
}
private double EstimateScenarioSuitabilityDegree()
{
//To-DO
return ۰;
}
public void GenerateDesiredSituation(Date toDate)
{
//To-DO
}
}
شکل ‏۳‑۳۹ کد کلاس DesiredSituationDesigner به زبان جاوا
نتیجه گیری
در این فصل چارچوبی جهت طراحی وضعیت موردانتظار سازمان توسط یک سیستم چندعاملی ارائه گردید، اجزای چارچوب پیشنهادی به تفصیل مورد بحث و کنکاش قرار گرفتند و وظایف، نحوه عملکرد و ارتباطات آن­ها با سایر عامل­ها تشریح شد. در آخر پیشنهادی نیز در مورد روند شبیه­سازی سیستم­های واقعی توسط ابزار مدل­سازی سیستم­های چندعاملی ارائه گردید. در فصل بعد صحت چارچوب پیشنهادی از طریق پرسشنامه توسط خبرگان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه ­گیری و پیشنهادات
تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه­ گیری و پیشنهادات
مقدمه
در این فصل برآنیم تا ابتدا به کمک پرسشنامه و کسب آرای خبرگان، صحت مدل پیشنهادی ارائه شده در فصل قبل را بررسی نموده و ضمن تجزیه و تحلیل نتایج حاصله بر مبنای روش­های علمی آماری و ترسیم نمودارهای مربوطه، به یک جمع­بندی کلی در مورد این پژوهش دست یابیم.
روش پژوهش و جمع آوری داده ها
منظور از روش پژوهش در اینجا، رویکردی است که از طریق آن داده ­های موردنیاز جمع­آوری گردیده، آنالیز و تجزیه و تحلیل بر روی آن داده ­ها انجام شده و نتایج حاصله در قالب مشخصی نمایش داده می­شوند. همانگونه که پیشتر اشاره شد گردآوری داده ­ها به منظور تأیید و اثبات صحت مدل پیشنهادی در این پژوهش از طریق پرسشنامه انجام می­گیرد. جامعه­ آماری مورد پرسش شامل طیفی از متخصصین حوزه مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع می­باشند که به تعداد، تحصیلات و تخصص آن­ها در ادامه اشاره خواهد شد.
گردآوری داده ­ها از طریق پرسشنامه مستلزم آن است که پرسشنامه موردنظر به درستی و با درنظر گرفتن اصول علمی خاصی تهیه شده باشد تا بتواند اطلاعات درستی را به شیوه­ صحیح و معتبر گردآوری نموده و جهت تجزیه و تحلیل در اختیار پژوهشگر قرار دهد. در بخش بعدی شرایط اعتبار و قابلیت اعتماد پرسشنامه بررسی خواهد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­های گردآوری شده نیز روش­های گوناگونی وجود دارد که از میان آن­ها در این پژوهش روش آلفای کرونباخ را انتخاب نموده­ایم. پرسشنامه­ طراحی شده برای جمع­آوری داده ­های خبرگان در این پژوهش، یک پرسشنامه دو بخشی (ارزیابی کلی چارچوب پیشنهادی، ارزیابی عامل­ها و ارتباطات آن­ها و بررسی ویژگی­های هر یک از عامل­های هوشمند چارچوب پیشنهادی) است که بر اساس مقیاس لیکرت ۷ گزینه­ای تهیه شده است. ضمنا برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم­افزار Excel استفاده خواهیم نمود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روایی[۷۳] و پایایی[۷۴] پرسشنامه
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بودن آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی‌توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد.
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند پایایی، ثبات و اعتبار نیز برای آن به کار برده می‌شود، یکی از ویژگی­های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سر وکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد که بیان می­ کند: همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.
با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد.
لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به اجرای دوباره(روش بازآزمایی) ، روش موازی، روش تصنیف(دو نیمه کردن)، روش کودر- ریچاردسون و سایر اشاره کرد.
روش آلفای کرونباخ
یکی دیگر از روش­های محاسبه قابلیت اعتماد استفاده از فرمول کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون­هایی که خصیصه­ های مختلف را اندازه ­گیری می­ کند بکار می­رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می ­تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.
ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی ازمتداولترین روش­های اندازه گیری اعتمادپذیری و یا پایائی پرسش­نامه­هاست. همانگونه که پیشتر اشاره شد، منظور از اعتبار یا پایایی پرسش­نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان­های مختلف مجددا اندازه ­گیری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصله شود[۷۰].
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، عقاید و مواردی از این دست بکار می­رود. در واقع می خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقیاس­هاست. مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می­ شود. رایج ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی بکار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود (البته در این پژوهش از مقیاس ۷ گویه­ای استفاده شده).
آلفای کرونباخ بطورکلی با بهره گرفتن از یکی روابط زیرمحاسبه می شود.
یا
که دراین روابط k تعداد سوالات،  واریانس سوال i ام،  واریانس مجموع کلی سوالات،  میانگین کواریانس بین سوالات، و  واریانس میانگین سوالات می­باشند.
با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت:
هرقدرهمبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس
هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد
افزایش تعداد سوالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سوالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت
افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سوالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.
بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکتر باشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسش­ها همگن­تر خواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسط و قابل قبول، و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده اند (مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و ۱+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل می­باشد). بدیهی است درصورت پایین بودن مقدارآلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسش­ها مقدارآن را می­توان افزایش داد.
ضریب قابلیت اعتماد یک آزمون تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که عبارتست از :
طول آزمون: علی الاصول آزمون های طولانی تر از قابلیت اعتماد بالاتری در مقایسه با آزمون­های کوتاه برخوردارند. برای مثال ضریب قابلیت اعتماد یک آزمون ۶۰  سوالی می‌تواند بیشتر از یک آزمون ۴۰  سوالی باشد.
سؤال های مشابه از نظر محتوا و با سطح دشواری متوسط، قابلیت اعتماد آزمون را افزایش می‌دهد.
ماهیت متغیر اندازه ­گیری شده نیز ضریب قابلیت اعتماد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
لازم به ذکر است که ضریب قابلیت اعتماد در تفسیر نتایج مهم بوده و شرط اساسی در انتخاب یک ابزار اندازه گیری است[۷۰].
آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها
در این قسمت با بهره گرفتن از نرم­افزار قدرتمند تجزیه و تحلیل آماری SPSS، داده ­های گردآوری شده توسط پرسشنامه، که در واقع بیان­گر نظرات خبرگان در خصوص مدل پیشنهادی مورد بحث ماست، تجزیه و تحلیل شده و نتایج حاصله به صورت جداول و نمودارهایی ارائه خواهند شد. روش­های آماری به کار رفته شامل آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، ضریب پراکندگی، جداول فراوانی)، ضریب تعدیل کندال (برای تعیین میزان هماهنگی افراد بر روی شاخص­ های مورد سؤال)، آلفای کرونباخ (جهت تعیین پایایی و اعتبار پرسشنامه) و ضریب همبستگی اسپیرمن (برای تعیین روایی همگرا بین بخش­های مختلف پرسشنامه) می­باشد.
پرسشنامه­ تهیه شده (پیوست) شامل ۶۸ پرسش می­باشد که پس از تکمیل توسط گروهی ۲۷ نفره از خبرگان، نتایج حاصله در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول ۱ - فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...