توانمندی اجتماعی
بین فردی
روابط تیمی
ایجاد شراکت
انعطاف پذیری
ارتباطات
توانمندی تغییر
خود توسعه ای
هدایت گروه
شناخت سازمان یادگیرنده
کارشناسی حرفه ای
شایستگی های سطح سازمان / راهبردی / نظامی / سازمان فنی / تخصصی
نمودار۲-۸- مدل پنج شایستگی اصلی مدیریت در ارتش کانادا به همراه قابلیت های مورد نظر
منبع: بابایی ، ۱۳۸۵ ، ۴۳
الگوی شایستگی مدیریتی در بخش عمومی کشور کانادا ، شامل تعدادی شایستگی فرعی در قالب ۵ دسته قابلیت اصلی است که در جدول ۲-۵- نشان داده شده است:
جدول شماره ۲-۵- الگوی شایستگی های مدیریتی در بخش عمومی کشور کانادا
چارچوب عناصر رهبری
قابلیت های فرعی موجود در ۵ عنصر مدیریت که هر عنصر بر اهمیت مسئولیت، دامنه وظایف مدیران با توجه به سطح مدیر، پست و … تغییر کرده و معمولاً متناسب با مدت زمان ارائه خدمات، رتبه، ارشدیت، حرفه ای گرایی و اعتبار، افزایش مییابد.
کارشناسی حرفه ای[۴۹]
فراست کارکردی و تبحر تخصصی و فنی، شناخت و توسعه طراحی محیط نظامی و سازمانی، داشتن ظرفیت و صلاحیت برای ایجاد تحول در سیستم و به کارگیری در سطوح راهبردی و مطرح سازمان
توانمندی شناختی[۵۰]
شایستگی چپ مغزی، تحلیل، حل مسئله و شایستگی اساسی؛ برای تفکر و فعالیت عقلایی لازم با نظم فکری جهت اخذ تصمیم گیری های قوی و اتخاذ تصمیمات درست؛ شایستگی نوآورانه؛ راهبردی و خلاقیت مربوط به قسمت راست مغزی جهت یافتن روش های نوین، مقاصد خارج از چارچوب و عرف و راه حل هایی که برای مسائل و موضوعات که قبلاً کشف نشده اند، میباشد.
توانمندی اجتماعی[۵۱]
انعطاف پذیری، رفتاری معنی و صادقانه است؛ به همراه مهارتهای ارتباطی که شناخت و اتصال تفاوت ها را شفاف میکند. این توانمندی ها با تبحر بین فردی، باعث متقاعدکنندگی می شود، روابط تیمی که منجر به ایجاد همبستگی و تعهد و هماهنگی می شود و قابلیت ایجاد شراکت، ترکیب شده و منجر به ایجاد روابط راهبردی میگردد.
توانمندی تغییر [۵۲]
خودتوسعه ای، برای اطمینان از خودثمربخشی[۵۳]، توانمندی هدایت گروه[۵۴] برای کسب اطمینان از بهبود واحد تحول گروه، به همراه شناختی از ویژگی های سازمان یادگیرنده، کاربردهای یک سازمان یادگیرنده و توانمندی مدیریت دانش است.
ویژگی های درونی[۵۵]
ارزش ها، کمال، صداقت و قابلیت اعتماد، اعتبار، وفاداری، شجاعت، فداکاری، روحیه، نظم، استدلال حرفه ای در منطق، اخلاقیات و روحیات ناشی از درونی سازی، کارسازی، جرات و برون گرایی در وظایفی که اطمینان میدهد.
-
- ۲۰۰۸ , Buckley& Basik,Munyon,Ferris. ↑
-
- . Stredwick↑
-
- Hingoft1. ↑
-
- Paddok2. ↑
-
- Singer . ↑
-
- Foot and Hook . ↑
-
- Byars and Rue . ↑
-
- Andres . ↑
-
- Giangreco . ↑
-
- . Lilley & Hinduja ↑
-
- . Bouskila – Yam & Kluger ↑
-
- Morgan . ↑
-
- . Moon ↑
-
- . Bernardin ↑
-
- . Ivancevich ↑
-
- . Snell and Bohlander ↑
-
- Gerhurt & Hollen & Noe . ↑
-
- . Noe ↑
-
- Snel & Bohlander.2 ↑
-
- . Byars and Rue ↑
-
- . Graphic Rating Scales ↑
-
- . Mixed_Standard Scales ↑
-
- . Forced_Choice Method ↑
-
- . Essay Method↑
-
- .Critical Incident Method ↑
-
- .Checklist ↑
-
- .Behaviorally Anchored Rating Scale(BARS) ↑
-
- .Behavior Observation Scale(BOS) ↑
-
- Cooper. ↑
-
- .Management by Objectives↑
-
- .Luissier ↑
-
- Tiffin.J . ↑
-
- . Behavioral Anchor Rating Scale (BARS) ↑
-
- Probst.B.J . ↑
-
- Management By Objectives. ↑
-
- Singer. ↑
-
- . Mwita ↑
-
- . Li ↑
-
- . Kloot ↑
-
- . Armstrong & Baron ↑
-
- . Aguinis ↑
-
- . Investors in people(IIP) ↑
-
- . People Developer Standard ↑
-
- . Great place to work ↑
-
- .Work force management ↑
-
- .People Capability Maturity Model (PCMM) ↑
-
- . T.E.A.M ↑
-
- . Career planning ↑
-
- .۱ Professional expertis ↑
-
- .۱ Cognitive Capacities ↑
-
- .۲ Social Capacities ↑
-
- .۳ Change Capacities ↑
-
- .۴Self-efficacy ↑
-
- .۵ Group-direct ↑
آخرین نظرات