توانمندی اجتماعی

بین فردی

روابط تیمی

ایجاد شراکت

انعطاف پذیری

ارتباطات

توانمندی تغییر

خود توسعه ای

هدایت گروه

شناخت سازمان یادگیرنده

کارشناسی حرفه ای

شایستگی های سطح سازمان / راهبردی / نظامی / سازمان فنی / تخصصی

نمودار۲-۸- مدل پنج شایستگی اصلی مدیریت در ارتش کانادا به همراه قابلیت های مورد نظر

منبع: بابایی ، ۱۳۸۵ ، ۴۳

الگوی شایستگی مدیریتی در بخش عمومی کشور کانادا ، شامل تعدادی شایستگی فرعی در قالب ۵ دسته قابلیت اصلی است که در جدول ۲-۵- نشان داده شده است:

جدول شماره ۲-۵- الگوی شایستگی های مدیریتی در بخش عمومی کشور کانادا

چارچوب عناصر رهبری

قابلیت های فرعی موجود در ۵ عنصر مدیریت که هر عنصر بر اهمیت مسئولیت، دامنه­ وظایف مدیران با توجه به سطح مدیر، پست و … تغییر کرده و معمولاً متناسب با مدت زمان ارائه­ خدمات، رتبه، ارشدیت، حرفه ای گرایی و اعتبار، افزایش می‌یابد.

کارشناسی حرفه ای[۴۹]

فراست کارکردی و تبحر تخصصی و فنی، شناخت و توسعه طراحی محیط نظامی و سازمانی، داشتن ظرفیت و صلاحیت برای ایجاد تحول در سیستم و به کارگیری در سطوح راهبردی و مطرح سازمان

توانمندی شناختی[۵۰]

شایستگی چپ مغزی، تحلیل، حل مسئله و شایستگی اساسی؛ برای تفکر و فعالیت عقلایی لازم با نظم فکری جهت اخذ تصمیم گیری های قوی و اتخاذ تصمیمات درست؛ شایستگی نوآورانه؛ راهبردی و خلاقیت مربوط به قسمت راست مغزی جهت یافتن روش های نوین، مقاصد خارج از چارچوب و عرف و راه حل هایی که برای مسائل و موضوعات که قبلاً کشف نشده اند، می‌باشد.

توانمندی اجتماعی[۵۱]

انعطاف پذیری، رفتاری معنی و صادقانه است؛ به همراه مهارت‌های ارتباطی که شناخت و اتصال تفاوت ها را شفاف می‌کند. این توانمندی ها با تبحر بین فردی، باعث متقاعدکنندگی می شود، روابط تیمی که منجر به ایجاد همبستگی و تعهد و هماهنگی می شود و قابلیت ایجاد شراکت، ترکیب شده و منجر به ایجاد روابط راهبردی می‌گردد.

توانمندی تغییر [۵۲]

خودتوسعه ای، برای اطمینان از خودثمربخشی[۵۳]، توانمندی هدایت گروه[۵۴] برای کسب اطمینان از بهبود واحد تحول گروه، به همراه شناختی از ویژگی های سازمان یادگیرنده، کاربردهای یک سازمان یادگیرنده و توانمندی مدیریت دانش است.

ویژگی های درونی[۵۵]

ارزش ها، کمال، صداقت و قابلیت اعتماد، اعتبار، وفاداری، شجاعت، فداکاری، روحیه، نظم، استدلال حرفه ای در منطق، اخلاقیات و روحیات ناشی از درونی سازی، کارسازی، جرات و برون گرایی در وظایفی که اطمینان می‌دهد.

    1. ۲۰۰۸ , Buckley& Basik,Munyon,Ferris. ↑

    1. . Stredwick↑

    1. Hingoft1. ↑

    1. Paddok2. ↑

    1. Singer . ↑

    1. Foot and Hook . ↑

    1. Byars and Rue . ↑

    1. Andres . ↑

    1. Giangreco . ↑

    1. . Lilley & Hinduja ↑

    1. . Bouskila – Yam & Kluger ↑

    1. Morgan . ↑

    1. . Moon ↑

    1. . Bernardin ↑

    1. . Ivancevich ↑

    1. . Snell and Bohlander ↑

    1. Gerhurt & Hollen & Noe . ↑

    1. . Noe ↑

    1. Snel & Bohlander.2 ↑

    1. . Byars and Rue ↑

    1. . Graphic Rating Scales ↑

    1. . Mixed_Standard Scales ↑

    1. . Forced_Choice Method ↑

    1. . Essay Method↑

    1. .Critical Incident Method ↑

    1. .Checklist ↑

    1. .Behaviorally Anchored Rating Scale(BARS) ↑

    1. .Behavior Observation Scale(BOS) ↑

    1. Cooper. ↑

    1. .Management by Objectives↑

    1. .Luissier ↑

    1. Tiffin.J . ↑

    1. . Behavioral Anchor Rating Scale (BARS) ↑

    1. Probst.B.J . ↑

    1. Management By Objectives. ↑

    1. Singer. ↑

    1. . Mwita ↑

    1. . Li ↑

    1. . Kloot ↑

    1. . Armstrong & Baron ↑

    1. . Aguinis ↑

    1. . Investors in people(IIP) ↑

    1. . People Developer Standard ↑

    1. . Great place to work ↑

    1. .Work force management ↑

    1. .People Capability Maturity Model (PCMM) ↑

    1. . T.E.A.M ↑

    1. . Career planning ↑

    1. .۱ Professional expertis ↑

    1. .۱ Cognitive Capacities ↑

    1. .۲ Social Capacities ↑

    1. .۳ Change Capacities ↑

    1. .۴Self-efficacy ↑

    1. .۵ Group-direct ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...