این فصل دارای دو قسمت کلی است. قسمت اول مرتبط با تجزیه و تحلیل داده های حکمرانی خوب و قسمت دوم مرتبط با تجزیه و تحلیل داده های رقابتپذیری است. هرقسمت شامل سه بخش میباشد. در بخش اول با بهره گرفتن از آمار توصیفی ویژگی های نمونه از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی مورد بررسی قرار گرفته، در بخش دوم از آمار استنباطی برای آزمون سوالات و فرضیهها استفاده خواهد شد و نهایتاًً در بخش سوم از هر قسمت به تجزیه و تحلیل های جانبی اشاراتی شده است.
۴-۱ تجزیه و تحلیل های داده های شاخص حکمرانی خوب
۴-۱-۱ تجزیه و تحلیل توصیفی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی نمونه
شناخت ویژگی های جمعیت شناختی نمونه از سه جهت مفید است. نخست اینکه نوع جامعه و ویژگی های عمومی آن شناسایی می شود. دوم اینکه این شناخت باعث میگردد در تعمیم نتایج به جوامع دیگر، حداقلی از تشابهات در ویژگی های عمومی در نظر گرفته شود؛ و سوم اینکه می توان ارتباط بین متغیرها را بهتر تحلیل کرد.
در این قسمت به توصیف داده های مربوط به ویژگی های عمومی پاسخ دهندگان مانند جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، منطقه محل سکونت و وضعیت شغلی پرداخته می شود، و برای هر مورد، وضعیت پاسخ دهندگان شامل تعداد فراوانی و درصد آن بیان شده و همچنین نمودار فراوانی مربوط به آن آمده است. بر اساس داده های به دست آمده حاصل از پرسشنامه عمومی، اطلاعات تفصیلی در خصوص مشخصات و ویژگی های نمونه به دست آمده که به صورت مرتب در جداول و شکل ها به آن ها اشاره میگردد.
۴-۱-۱-۱ متغیر جنسیت در نمونه
جدول (۴-۱)، توزیع فراوانی متغیر جنسیت در نمونه
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
زن
۷۰
۱/۱۳
مرد
۴۵۸
۴/۸۵
نامشخص
۸
۵/۱
کل
۵۳۶
۱۰۰
مأخذ: یافته های پژوهش
جدول (۴-۱)، توزیع فراوانی متغیر وضعیت جنسیت در نمونه را نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده از این جدول، ۴۵۸ نفر از نمونه ۵۳۶ نفری مرد میباشند که ۴/۸۵ درصد از پاسخگویان را تشکیل میدهند. ۷۰ نفر از نمونه زن میباشند که معادل ۱/۱۳ درصد از پاسخگویان را تشکیل میدهند. ۸ نفر از نمونه ۵۳۶ نفری که ۵/۱ درصد از نمونه را تشکیل میدهند به متغیر جنسیت پاسخی نداده اند. در ادامه نمودار دایره ای توزیع فراوانی این متغیر جمعیت شناختی را نیز می توان مشاهده نمود.
شکل(۴-۱)، نمودار دایره ای متغیر جنسیت در نمونه به درصد
۴-۱-۱-۲ متغیر سن در نمونه
جدول(۴-۲)، توزیع فراوانی متغیر گروههای سنی در نمونه
رده سنی
فراوانی
درصد فراوانی
کمتر از ۲۰ سال
۱
۲/۰
۲۱_۳۰ سال
۱۵۱
۲/۲۸
۳۱_۴۰ سال
۱۷۷
۳۳
۴۱_۵۰ سال
۱۰۲
۱۹
۵۱سال و بیشتر
۶۶
۳/۱۲
نامشخص
۳۹
۳/۷
کل
۵۳۶
۱۰۰
مأخذ: یافته های پژوهش
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول (۴-۲)، تنها یک نفر از افراد نمونه در رده سنی کمتر از ۲۰ سال قرار دارد، ۱۵۱ نفر یعنی معادل ۲/۲۸ در صد از کل نمونه در دسته ۲۱-۳۰ سال، ۱۷۷ نفر یعنی معادل ۳۳ درصد از کل نمونه در دسته ۳۱-۴۰ سال، ۱۰۲ نفر یعنی معادل ۱۹ در صد از کل نمونه در دسته ۴۱-۵۰ سال، ۶۶ نفر یعنی معادل۳/۱۲ درصد از کل نمونه در دسته ۵۱ سال و بالاتر قرار دارند. درادامه نمودار میله ای توزیع فراوانی این متغیر را نیز می توان مشاهده نمود.
شکل(۴-۲)، نمودار میله ای متغیر گروههای سنی در نمونه به درصد
۴-۱-۱-۳ متغیر وضعیت تأهل در نمونه
جدول(۴-۳)، توزیع فراوانی متغیر وضعیت تأهل در نمونه
وضعیت تأهل
فراوانی
درصد فراوانی
مجرد
۱۲۱
۶/۲۲
متأهل
۳۷۷
۳/۷۰
نامشخص
۳۸
۱/۷
کل
۵۳۶
۱۰۰
مأخذ: یافته های پژوهش
جدول (۴-۳)، توزیع فراوانی متغیر وضعیت تأهل را نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده از جدول فوق، ۱۲۱ نفر از نمونه ۵۳۶ نفری مجرد میباشند که ۶/۲۲ درصد نمونه را تشکیل میدهند. ۳۷۷ نفر از این نمونه متأهل میباشند که ۳/۷۰ درصد از نمونه را تشکیل میدهند. ۳۸ نفر از این نمونه به این متغیر جمعیت شناختی پاسخی نداده اند که ۱/۷ درصد از نمونه را تشکیل میدهند. در شکل ۴-۳ نمودار دایره ای توزیع فراوانی این متغیر جمعیت شناختی را نیز می توان مشاهده نمود.
شکل(۴-۳)، نمودار دایره ای متغیر وضعیت تأهل در نمونه به درصد
۴-۱-۱-۴ متغیر میزان تحصیلات در نمونه
جدول(۴-۴)، توزیع فراوانی متغیر تحصیلات در نمونه
میزان تحصیلات
فراوانی
درصد فراوانی
بی سواد
۲
۴/۰
دارای توانایی خواندن و نوشتن
۸
۵/۱
کمتر از دیپلم
۴۳
۸
دیپلم
۱۲۰
۴/۲۲
فوق دیپلم
۷۲
۴/۱۳
لیسانس
۲۰۲
۷/۳۷
فوق لیسانس
۵۲
۷/۹
دکتری و بالاتر
۹
۷/۱
نامشخص
۲۸
۲/۵
کل
۵۳۶
۱۰۰
مأخذ: یافته های پژوهش
جدول (۴-۴)، توزیع فراوانی متغیر تحصیلات را نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده از جدول زیر، تنها۲ نفر یعنی معادل ۴/۰ درصد از کل نمونه بی سواد، ۸ نفر یعنی معادل ۵/۱ درصد از کل نمونه دارای توانایی خواندن و نوشتن، ۴۳ نفر یعنی معادل ۸ درصد از کل نمونه کمتر از دیپلم،۱۲۰ نفر یعنی معادل ۴/۲۲ درصد از کل نمونه دیپلم، ۷۲ نفر یعنی معادل ۱۳٫۴درصد از کل نمونه فوق دیپلم، ۲۰۲ نفر یعنی معادل ۷/۳۷ درصد از کل نمونه لیسانس، ۵۲ نفر یعنی معادل ۷/۹ درصد از کل نمونه فوق لیسانس و ۹ نفر یعنی معادل ۷/۱ درصد از کل نمونه دکتری و بالاتر میباشند. لازم به ذکر است ۲۸ نفر از کل نمونه به متغیر تحصیلات پاسخی نداده اند که معادل ۲/۵ درصد از کل نمونه است. در ادامه جدول و نمودار میله ای این متغیر جمعیت شناختی را نیز می توان مشاهده نمود.
شکل(۴-۴)، نمودار میله ای متغیر تحصیلات در نمونه
۴-۱-۱-۵ متغیر وضعیت شغلی در نمونه
جدول(۴-۵)، توزیع فراوانی متغیر وضعیت شغلی در نمونه
وضعیت شغلی
فراوانی
درصد فراوانی
بیکار
۳۵
۵/۶
محصل
۴۳
۸
شاغل
۳۴۸
۹/۶۴
بازنشسته
۵۵
۳/۱۰
نامشخص
۵۵
۳/۱۰
کل
۵۳۶
۱۰۰
مأخذ: یافته های پژوهش
آخرین نظرات