• توانایی لازم برای :

(فهرست کردن منوها و زیر منوها ، انتخاب گزینه های منو، تعیین پیش نیازها و آیا اینکه این پیش نیازها برآورده شده اند، رفتن به گزینه های انتخاب شده ، خروج از گزینه های انتخابی، تعیین موقعیت فعلی در ساختار درس)

    • دسترسی به جزئیات عملکرد مانند:(میزان زمان صرف شده برای هر عملکرد، میزان تلاش ها برای رسیدن به موفقیت ، تعداد جلسات تمرین، نمرات دریافتی در هر جلسه تمرین و…)

  • تعامل آموزشی

هدف از تعامل آموزشی غلبه بر تنبلی های ذهنی ، بیدار کردن علاقه به آموزش ، تقویت توانایی‌های یادگیری و فراهم کردن محیط بهینه، برای یادگیری است . تعامل، قدرت فوق طبیعی آموزش مجازی است . این قدرت دو بعدی است و با این دو بعد آموزش مجازی، می‌تواند به هدف اصلی موفقیت از طریق اینترنت رفتاری دست یابد:

    1. فکر کردن : اگر از تعامل به درستی استفاده شود باعث می شود که ما به درستی بتوانیم فکر کنیم. فکر کردن باعث می شود توانایی‌های ما در زمینه ای که به آن فکر می‌کنیم زیاد شود.

  1. انجام کار : تعامل از ما می‌خواهد تا کارهایی را انجام دهیم . انجام کارهای تمرینی باعث افزایش مهارت می شود ..

تعامل آموزشی تعاملی است که به صورت فعالانه ذهن یادگیرنده را تحریک می‌کند تا فعالیتی را انجام دهد که قابلیت و آمادگی اجرای مؤثر را بهبود بخشد. به خاطر تنوع و دلیل تعامل آموزشی است که مشکل تعریف، پیچیده تر می شود، ولی در هر حالت چهار مؤلفه‌ اصلی در هر تعامل آموزشی وجود دارد که به نحو معنا داری با یکدیگر مجتمع شده اندشامل :

    1. محیط؛ چارچوب و شرایط

    1. چالش ؛ یک محیط برای انجام کارها

    1. فعالیت؛ یک پاسخ فیزیکی به چالش

  1. بازخورد ؛ انعکاس مؤثر بودن فعالیت های شخص یادگیرنده

از امکانات زیر در تعامل آموزشی استفاده می شود :

پیمایش ،ارائه ،دکمه ها،بالا و پایین رفتن در متن،مرور،بازیابی اطلاعات،صفحه بندی ،انیمیشن،تغییر شکل دادن و ویدئو.

وجود این امکانات با عدم این امکانات ،به معنای تعامل نیست ،حتی با اینکه اغلب وجود این امکانات را به عنوان دلیل وجود امکانات عنوان می‌کنند . تعامل آموزشی نه فقط شامل وقایع قابل مشاهده مانند کلیک کردن ماوس و یا کشیدن یک نماد است بلکه شاهد وقایع داخلی مانند به یادآوری و تحلیل و تصمیم گیری می‌باشد .(شعبانی نیا،۱۳۸۷)

اجزای یک سیستم آموزش مجازی

برای پیاده سازی یک سیستم آموزش مجازی ، اجزای زیر لازم است:

صفحه اصلی[۴۴]: این صفحه اولین صفحه ای است که بعد از تایپ کردن آدرس سایت، نمایش داده می شود.

این صفحه در برگیرنده منویی است که به بسیاری صفحات دیگر نظیر مشخصات مؤسسه‌ آموزشی، راهنمای استفاده از برنامه ، مشخصات یاددهندگان و یادگیرندگان ، فرم های ثبت نام و جزئیات دوره های آموزشی به صورت Hyperlink است.

پرونده مدرسان[۴۵]:کلیه متقاضیان / یادگیرندگانی که به اطلاعاتی در رابطه با یاددهندگان /مدرسان نیاز دارند، می‌توانند پرونده های مربوط به آن ها را در این قسمت مشاهده نمایند.

این قسمت به درخواست کنندگان اطلاعاتی را در رابطه با اساتید گوناگون مرتبط با دوره ها و همچنین تخصصهای ویژه ایشان، ارائه می‌دهد.

پرونده یادگیرندگان/دانشجویان[۴۶]:این بخش فهرست کلیه یادگیرندگانی را که برای دوره های گوناگون ثبت نام کرده‌اند را در اختیار می‌گذارد . با انتخاب نام هر فرد یادگیرنده ،جزئیات مربوط به وی قابل مشاهده می‌باشد.

مشاوره[۴۷]: این قسمت مشاوره به صورت ۲۴ ساعته برای راهنمایی دانشجویان در انتخاب دوره فرد مورد نظر، با توجه به سوابق آموزشی ، استاندادهای کاری و آموزشی ، علایق و مسیر حرفه ای افراد یادگیرنده در اختیار کاربران می‌باشد.

ثبت نام [۴۸]: از طریق این قسمت،فرد می‌تواند برای یک دوره آموزشی مشخص ثبت نام نماید . دانشجویان دارای حق انتخاب بین روش تعیین شده شخصی و روش مبتنی بر راهنمایی استاد می‌باشند . یادگیرنده در هر زمان و از هر مکان برای هر دوره ای می‌تواند ثبت نام نماید. با انتخاب شیوه «تعیین شده شخصی» فرد می‌تواند در هر زمانی که بخواهد به هر دوره آموزشی که ثبت نامه نموده وارد شود . اما دوره های مبتنی در راهنمایی استاد ،تنها در زمان‌های مشخص تعیین شده قابل دسترسی خواهند بود.

کاتولوگ دوره [۴۹]:این قسمت ،مشخصات کلیه دوره های قابل ارائه و موجود را با ذکر سرفصل ها و تعیین دوره های زمانی،در اختیار قرار می‌دهد . این کاتولوگ کلیه دوره های آموزشی موجود را که با ثبت نام به دانشجویان قابل ارائه است را، فهرست نموده و مختصراً تشریح ‌کرده‌است .

امتحان[۵۰] :محتوای این امتحان باید پس از پایان هر دوره توسط فرد یادگیرنده ،تکمیل گردد و برای اتمام دوره، این قسمت اجباری می‌باشد. نمرات / امتیازات کسب شده در پایگاه داده هایی برای ارجاعات و ارزیابی های بعدی ذخیره می‌گردد.

گپ[۵۱]:دانشجویان و اساتید، از این بخش برای انجام بحث ها و شفاف کردن نکات تکنیکی استفاده می نمایند . ارتباط متقابل بین یادگیرندگان نیز از طریق این قـسمت قابل اجرا اسـت . با بهره گرفتن از گپ مباحث کلاسی یادگیرندگان نیز تسهیل می‌گردد.

کلاس درس :[۵۲] این بخش از مهم ترین قسمت های دوره های تحت مدیریت اساتید است . قسمت های این صفحه به ابزارهای گوناگون نظیر « قسمت Chat »،« فهرست اساتید »،« دفترچه یادداشت[۵۳]» و بخش « محتوای آموزشی » تقسیم می‌گردد.

محدوده شخصی یادگیرنده :[۵۴] این قسمت برای ارائه کلیه جزئیات مربوط به هر یادگیرنده، در طول دوره مورد استفاده قرار می‌گیرد . تنها مدیر شبکه و نه هیچکس دیگر،اختیارات لازم برای به روز کردن این جزئیات را در اختیار دارد. این اطلاعات در مراحل دیگر به طرق گوناگون قابل ارائه خواهند بود .

تابلو اطلاعات :[۵۵]کلیه پیام های مهم مرتبط با فن آوری اطلاعات به صورت کلی و اطلاعات خاص و ویژه مربوط به دوره ها ،در این قسمت به نمایش در می‌آیند.

کتابخانه :[۵۶]اینجا مکانی است که دانشجو می‌تواند در آن ،به جزئیات کلیه موضوعات فنی و محتوایی دوره های آموزشی دست یابد. این قسمت بر اساس دوره های آموزشی گوناگون تقسیم شده و کلیه مطالب مرتبط به صورت خودآموزهای HTML در این قسمت قرار داده می‌شوند.

درس های قبلی :[۵۷]این بخش امکان بازنگری ‌در مورد مطالبی که قبلا توسط شخصی یادگیرنده مورد مطالعه قرار گرفته شده اند را، در اختیار می‌گذارد . در صورت عدم تمایل فرد می‌تواند با گذشتن از این قسمت ،مستقیما وارد مباحث جدید شود.

پیک الکترونیکی : [۵۸]از این طریق دانشجویان می‌توانند به صورت Off line با هر کس دیگری ارتباط داشته باشند. دانشجو می‌تواند یادداشت های خود را از کلاس درس در دفترچه یادداشت ،نوشته و مطالب را به آدرس الکترونیکی فرد مورد نظر ارسال نماید . دانشجویان از طریق این بخش می‌توانند با اساتید تماس گرفته و ابهامات خود را برطرف نمایند.

گواهینامه:[۵۹]در این قسمت برطبق لیست دانشجویان قبول شده در امتحانات، به صورت Online گواهینامه های دیجیتال و یا به شکل مرسوم صادر می شود و همچنین اعضاء و شرکت کنندگان به صورت پویا ،رتبه بندی می‌گردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...