۴.۱

۱۳۹۱

۵۵

۵۸۳

۶۳۸

نمودار۴-۱۰- وضعیت تلفات استان به تفکیک برون شهری و روستایی در سال ۱۳۹۲
نمودار۴-۱۱- درصد میزان تلفات استان به تفکیک برون شهری و روستایی در سال­های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲
۴-۳- سوال ۱ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک متوفی چگونه است؟
آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲ از مجموع ۵۹۱ نفر فوت‌شدگان حوادث رانندگی معادل ۲۵۹ نفر (%۴۴) آنان را رانندگان خودرو، ۱۷۱ نفر (%۲۹) سرنشینان خودرو، ۱۶۱ نفر (%۲۷) آنان را عابران پیاده و بقیه را سایر، تشکیل داده‌اند. در این آمار، بیشترین کشته‌ها در تصادفات جاده­ای در سال ۱۳۹۲ مربوط به رانندگان و سپس مربوط به سرنشینان خودرو است. در حالی­که در آمار ارائه شده پزشکی قانونی کشور در تصادفات جاده­ای تلفات سرنشینان (%۴۳.۲) بیش ار رانندگان (%۴۱.۷) است. در این رابطه باید گفت کشته ‌شدن راننده‌ها و سرنشینان خودرو در تصادفات جاده­ای بیشتر نمایان است. در هر دو زمینه وجود خودرو استاندارد و ایمن (به‌ خصوص در سواری‌ها)، استفاده از کمربند ایمنی، حضور و واپایش مستمر پلیس راه می‌تواند در کاهش میزان کشته‌ها مؤثر باشد
جدول۴-۷- میزان تلفات استان به تفکیک متوفی درهنگام فوت در سال ۱۳۹۲

وضعیت متوفی

راننده

سرنشین

عابر پیاده

مجموع

تعداد

۲۵۹

۱۷۱

۱۶۱

۵۹۱

درصد

۴۴

۲۹

۲۷

۱۰۰

نمودار۴-۱۲- درصد تلفات استان به تفکیک وضعیت متوفی در هنگام فوت در سال ۱۳۹۲
۴-۴- سوال ۲ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک سنی­ و جنس متوفی چگونه است؟
آمـار تلفـات نـاشی از حوادث رانندگی به تفکیک سن و جنس طبقه بندی شده ­اند. همانگونه که مورد انتظار است؛ خطر مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی برای مردان و زنان یکسان نیست. در تصادفات جاده­ای سال ۱۳۹۲، در مقابل ۴۴۲ کشته مرد، ۱۴۹ زن کشته شده ­اند. در واقع سهم تصادفات مردان بیشتر از زنان است. (۷۵درصد مقابل ۲۵درصد). بررسی آمار کشته شدگان در راه‌های استان حاکی است که سالانه مردان زیادی که عموما سرپرست خانوار‌ هستند، بر اثر تصادفات جاده­ای کشته می‌شوند که خانواده‌ها از این بابت خسارت زیادی را متحمل می‌شوند. تلفات و معلولیت مردان در تصادفات جاده­ای استان ۳ برابر زنان است، ‌از هر ۴ نفر کشته، ۳ نفر مرد هستند. تفاوت خطر مربوط به جنس می ­تواند به علت تفاوت­های رفتاری و جسمانی، تفاوت در مواجهه با ترافیک جاده­ای و رفت و آمد و مسافرت بیشتر مردان نسبت به زنان باشد. که این موضوع به دلیل سرپرست خانوار بودن مردان، چرخه فقر را نیز در جامعه توسعه می‌دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

همچنین بیشترین تلفات عمدتا در گروه سنی ۲۱-۳۰ سال با سهم ۲۶% اتفاق افتاده است. از لحاظ سنی ۵ درصد افراد فوت شده (۳۲ نفر) در تصادفات سال گذشته ۱۰ سال و کمتر، ۱۱ درصد (۶۷ نفر) ۲۰-۱۱ سال، ۲۶ درصد (۱۵۳ نفر) ۳۰-۲۱ سال، ۱۴ درصد (۸۴ نفر)۴۰-۳۱ سال، ۱۲ درصد (۷۳ نفر) ۵۰-۴۱ سال، ۱۱ درصد (۶۳ نفر)۶۰-۵۱ سال و ۲۰ درصد (۱۱۹ نفر) کشته های تصادفات ۶۰ سال به بالا داشته‌اند. در واقع خطر در گروه ­های سنی مختلف، متفاوت است و کودکان و افراد سالخورده، جز افراد آسیب پذیر در تصادفات جاده­ای هستند. میزان مرگ و میر با افزایش سن در گروه ­های سنی افزایش پیدا می­ کند؛ به طوری که دومین گروه آسیب پذیر در تصادفات جاده­ای استان مربوط به گروه سنی بیشتر از ۶۰ سال بود.
با توجه به این که بیشتر تصادفات و مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده­ای در سنین جوانی و به علت رفتارهای هیجانی و پر خطر بیشتر در این گروه رخ می­دهد، بنابراین سال­های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس ناشی از آن نیز نسبت به سایر گروه­ ها بیشتر است
جدول۴-۸- میزان تلفات استان به تفکیک جنس متوفی در سال ۱۳۹۲

وضعیت سن

مرد

زن

مجموع

تعداد

۴۴۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
نظر از: جاسم [بازدید کننده]
جاسم

عالی

1401/02/21 @ 13:26


فرم در حال بارگذاری ...